L’Escola Mogent de Montornès del Vallès s’activa en la prevenció de pantalles

Durant el present curs 2021-2022, s’ha realitzat un acompanyament a l’escola Mogent de Montornès del Vallès en l’aplicació d’un projecte transversal sobre les Tecnologies de la Relació, la Informació i la Comunicació (d’ara endavant, les TRIC). Des de l’escola, cada any treballen de forma integral una temàtica concreta, i enguany van considerar prioritari l’abordatge de la prevenció en usos de les TRIC. Durant el curs i, a través de les assemblees de delegats/es, s’han realitzat un seguit d’activitats de reflexió, aprofundiment i abordatge de tots aquells aspectes relacionats amb els usos de les TRIC i que preocupen a tota la comunitat educativa.

Des del Servei Crític, s’ha realitzat un acompanyament en totes les fases d’implementació d’aquest projecte que ha consistit en:

  • Reunions periòdiques amb l’equip directiu del centre per traçar l’estratègia, aportar recursos i activitats, fer seguiment de la implementació de les sessions i valorar l’impacte amb l’alumnat.
  • Detecció de necessitats per part de l’alumnat: a través d’activitats participatives de les sessions de delegats/es juntament amb els seus respectius grups classe.
  • Plantejament del projecte i planificació de les temàtiques: després de la detecció de necessitats s’estableixen tres línies de treball a realitzar durant el curs.
    • 1r bloc: Usos de les TRIC, en aquest apartat es treballen conceptes sobre què significa fer un bon ús, què és un abús i les conseqüències que pot tenir, entre d’altres.
    • 2n bloc: Relacions i comunicació, de quina manera ens comuniquem a través de les TRIC, les diferències amb la presencialitat, els conflictes que sorgeixen entre iguals i les maneres de parlar-se, entre d’altres.
    • 3r bloc: Privacitat i seguretat, què és la privacitat a internet, la importància de les dades personals, la informació i el que es publica a les xarxes socials, què ens ha de fer desconfiar si ens contacta una persona desconeguda i quins passos hem de seguir quan ens insulten o molesten a les xarxes, entre d’altres.
  • Aportació de dinàmiques i material de treball per als i les tutores de l’alumnat de 3r, 4t, 5è i 6è per treballar amb els grups classe els continguts dels blocs 1 i 2.
  • Sessions finals de tancament amb els grups de 6è dinamitzats per la referent de pantalles del crític per treballar el bloc 3.

Durant tot el procés hi ha hagut molta implicació tant de l’equip directiu com dels i les tutores de grup durant el procés de treball, d’aprenentatge, i reflexió de l’alumnat.

Per tal d’arribar a la resta d’alumnat compresos entre els cicles inicial i mitjà, es va optar per realitzar una sessió formativa amb les famílies que va tenir lloc el 14 de desembre de 2021 i on van participar 15 persones. Les valoracions rebudes són molt satisfactòries.

Durant la sessió es va conèixer quin impacte tenen les TRIC al cervell dels infants, aspectes a tenir en compte sobre les xarxes i els videojocs, i sobretot es va treballar l’acompanyament familiar en usos de les TRIC, la importància de la família com a referents i models dels infants, dels espais de qualitat lliures de pantalles, d’utilitzar el control parental, entre d’altres.

Deixa un comentari

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑