EDUCACIÓ FEMINISTA A VILANOVA DEL VALLÈS

Els professionals i referents de la xarxa educativa de Vilanova del Vallès, l’EduXarxa410, es van formar el passat dijous 28 de març en educació feminista amb la Cooperativa Candela.

La formació, impulsada per l’Ajuntament, es va dur a terme a la Biblioteca Contravent i va acollir 20 agents educatius del municipi que treballen en diferents àmbits de l’educació i la comunitat: escoles, institut, associacions de famílies d’alumnes, serveis socials, biblioteca, espai jove, espai socioeducatiu, pla de prevenció del consum de drogues i pantalles, policia, ensenyament i joventut.

Aquesta és la segona sessió formativa que fem en marc de l’EduXarxa410 a càrrec del politòleg i antropòleg expert en educació feminista Xavier Cela i Bertran. La primera va ser una sessió de sensibilització a l’octubre de 2018.

Els continguts es van centrar en incorporar la perspectiva feminista com a eina de treball que serveix per analitzar i saber com actuar davant situacions de desigualtat de gènere, de discriminació de certes expressions del gènere i de certes orientacions sexuals que  trobem quotidianament a l’entorn on vivim i treballem.

Exemples d’això són: anuncis on es perpetuen els estereotips de gènere, insults homòfobs, discriminació laboral per raó d’un embaràs, exclusió de les dones il·lustres en els llibres de text, bromes pesades però rigudes per tothom sobre com s’han de comportar les dones, culpabilitzar les noies víctimes d’agressions sexuals, penalització a homes que es mostren femenins, més que no pas a dones que es mostren masculines, entre moltes altres.

La perspectiva de gènere pot ajudar als agents de l’educació a tenir una mirada crítica envers el sistema actual (normes no escrites) que afavoreix o atribueix una posició privilegiada a l’home blanc, adult, amb ocupació i amb una situació administrativa regulada, i que oprimeix o penalitza a la resta de perfils: dones, immigrants, persones joves, persones grans, infants, persones a l’atur, sense papers, etc.

La tasca de la xarxa educativa és pensar accions que puguin contrarestar la inèrcia d’aquest sistema en els espais educatius del poble com ara: regular els patis escolars perquè no s’imposi el joc masculí com a dominant de l’espai (ex. futbol), escriure cartes a les editorials del llibres de text reclamant la incorporació de dones destacades, garantir que no es vulnerin els drets de les persones transexuals, generar nous referents d’èxit perquè les dones no hagin de copiar els models masculins, valorar les tasques de cura, tradicionalment femenines, com a part necessària de la vida i repartir-les millor entre homes i dones, etc.

 

Deixa un comentari

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑